PKP PLK SA oceniło 96 wniosków złożonych przez samorządy do programu Kolej Plus. 79 projektów spełniło wymagania formalne i zostało zakwalifikowanych do II etapu. Wśród nich jest projekt rewitalizacji linii kolejowej 101 Munina-Hrebenne. Dziś jest to linia niezelektryfikowana. Zaczyna się ona na węzłowej stacji kolejowej w Muninie pod Jarosławiem. Następnie biegnie m.in. przez: Oleszyce, Lubaczów i Horyniec-Zdrój. Jest to linia jednotorowa. Ma 82 kilometry.
Jakie projekty z Podkarpacia zostały zakwalifikowane do drugiego etapu programu Kolej Plus?
- Rewitalizacja linii kolejowej l-101Munina - Hrebenne
- Budowa nowej linii kolejowej nr 166 Dębica-Jasło
- Budowa peronu pasażerskiego w m. Brzezówka gm. Tarnowiec
- Budowa dodatkowego przystanku kolejowego na linii L91 w miejscowości Zawada koło Dębicy
- Budowa dodatkowego przystanku kolejowego na linii L25 Padew – Mielec - Dębica w zakresie zgłaszanym przez lokalne JST - Przecław
- Budowa dodatkowego przystanku kolejowego w zakresie linii nr 74 w miejscowości Sobów Osiedle
- Zaangażowanie samorządów pokazuje jak ważny społecznie jest Programu Kolej Plus. Po ocenie formalnej i kontaktach z wnioskodawcami PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowały listę 79 projektów, które spełniają wymagania formalne. Kolejnym etapem będzie opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych, by konsekwentnie zmierzać do realizacji zadań, które ograniczą wykluczenie komunikacyjne i poprawią dostęp mieszkańców do kolei
– mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK SA.
Teraz samorządy mają rok na opracowanie studium planistyczno-prognostycznego, a także muszą pozyskać niezbędne dokumenty i wnioski z konsultacji społecznych. Muszą także potwierdzić zabezpieczenie finansowania minimum 15 proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów, co do uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie, ułożona zostanie lista projektów zakwalifikowanych do realizacji.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego wartość to 6,6 mld zł (5,6 mld zł to pieniądze z budżetu państwa, a 1 mld pieniądze pochodzące od samorządów). Wnioskodawcą rewitalizacji linii Munina-Hrebenne jest samorząd województwa podkarpackiego.
Remont płyty rynku w Jarosławiu z drona:
NATO na Ukrainie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?