Umowa ramowa to milowy krok naprzód. Określa zasady i warunki zawierania poszczególnych umów wykonawczych związanych z dostawą lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych dla polskiej armii. Przy podpisaniu umowy byli obecni minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz i pochodzącego z tych stron wiceminister Paweł Bejda.
Przedmiotem umów wykonawczych, które muszą być zawarte w następnej kolejności będzie pozyskanie i dostarczenie na potrzeby wojska blisko 300 pojazdów w latach 2025-2035. Taką samą procedurą - najpierw umowa ramowa, a później umowy wykonawcze - stosuje się też w przypadku innych zakupów wojskowych.
LOTR zastąpi stare poradzieckie wozy
Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy (LOTR) KLESZCZ jest rozwijany na podstawie umowy zawartej pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) a konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego weszły AMZ-KUTNO S.A. jako lider, Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia oraz Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii.
Pojazd w wersji rozpoznawczej został opracowany na bazie transportera opancerzonego BÓBR 3 skonstruowanego w AMZ Kutno i docelowo pozwoli na generacyjną wymianę w siłach zbrojnych poprzez wycofanie przestarzałych transporterów BRDM-2 produkcji radzieckiej oraz ich zmodernizowanych wersji.
Kleszcz jak Bóbr
Jak informuje Ministerstwo Obrony Narodowej, LOTR KLESZCZ na platformie kołowej 4x4 wejdzie na wyposażenie pododdziałów rozpoznawczych Wojsk Lądowych, przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony załogi, z przeznaczeniem do dynamicznego i ciągłego zdobywania oraz pozyskiwania, a także gromadzenia informacji o przeciwniku i środowisku pola walki oraz ich przetwarzania i przekazywania w formie zaszyfrowanych danych rozpoznawczych, niezbędnych do przygotowania oraz prowadzenia działań w każdych warunkach atmosferycznych i każdej porze dnia oraz nocy do 5 dób działań. Załogę pojazdu stanowi jedna drużyna rozpoznawcza składająca się z 5 żołnierzy. LOTR KLESZCZ umożliwia transport załogi wraz z wyposażeniem osobistym oraz rozpoznawczym, a także wsparcie ogniowe przy wykorzystaniu broni pokładowej, zwalczanie lekko opancerzonych pojazdów, nisko lecących celów powietrznych oraz siły żywej.
Przedsiębiorstwo AMZ-KUTNO S.A. działające od 1999 roku, specjalizuje się w projektowaniu oraz produkcji zabudów specjalnych samochodów użytkowych. W ramach dotychczasowej współpracy z MON podpisano m.in. w 2016 r. umowę na dostawę 77 sztuk pojazdów ŻUBR POPRAD, które zostały dostarczone w 2021 r.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?