Śladami polskich noblistów literackich. Kolejna wyprawa w ramach cyklu wycieczek biblioteki w Zadzimiu. Tym razem do Krakowa ZDJĘCIA

Paweł Gołąb
Tym razem mieszkańcy gminy Zadzim odwiedzili Kraków wędrując śladami Szymborskiej i Miłosza Gminna Biblioteka Publiczna w Zadzimiu
Kraków stał się kolejnym etapem wypraw „Śladami polskich noblistów literackich” organizowanych w ramach projektu Gminnej Biblioteki Publicznej w Zadzimiu. Uczestnicy w dawnej stolicy Polski pod okiem pani przewodnik odwiedzili miejsca związane z życiem i twórczością Czesława Miłosza i Wisławy Szymborskiej.

Jakie miejsca odwiedzili w Krakowie uczestnicy wycieczki z Krakowa? Organizatorzy relacjonują

• Podczas spacerów zobaczyliśmy m.in. kamienice, w których mieszkali nasi polscy nobliści oraz Dom Literatów, służący wielu pisarzom, poetom i artystom w tym Szymborskiej i Miłoszowi.
  • W Skarbcu Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius mieliśmy okazję obejrzeć medal noblowski Wisławy Szymborskiej, który poetka podarowała uniwersytetowi.
  • Zobaczyliśmy również rewelacyjną wystawę z klocków LEGO prezentującą ceremonię wręczenia poetce Nagrody Nobla, która odbyła się 10 grudnia 1996 r. przygotowaną w hołdzie twórczości Wisławy Szymborskiej przez Grupę LEGO.
  • Odwiedziliśmy również Zamek Królewski na Wawelu, gdzie w 2011 r. Prezydent Bronisław Komorowski uhonorował Wisławę Szymborską najwyższym odznaczeniem państwowym - Orderem Orła Białego.
  • Podczas spaceru odwiedziliśmy również krakowskie Planty, w których w 2014 roku w Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich pojawiło się pięćdziesiąt ławek, na których zamontowano tabliczki z nazwiskami pisarzy i poetów związanych z Krakowem. Swoją ławeczkę posiada tam również Czesław Miłosz. Po zeskanowaniu kodu QR, możemy posłuchać wiersza czytanego przez autora w polskiej i angielskiej wersji językowej.
  • Spacer śladami Wisławy Szymborskiej zakończyliśmy w parku miejskim jej imienia. Natomiast spacer śladami Czesława Miłosza zakończyliśmy w miejscu pochówku pisarza, czyli w Krypcie Zasłużonych na Skałce.

Projekt GBP w Zadzimiu „Śladami polskich noblistów literackich – cykl wyjazdów tematycznych” dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Śladami polskich noblistów z Zadzimia do Krakowa. Uczestnicy zachwyceni

- Kraków przywitał nas słońcem. Ukochane parasole Szymborskiej pozostały w plecakach. Z panią przewodnik ruszyliśmy śladami Wisławy, zwiedzaliśmy miejsca związane z autorką słuchaliśmy zapałem ciekawostek z jej życia. To był bardzo miło spędzony dzień w Krakowie – zapewnia Mariola Nowak. - „Nic dwa razy się nie zdarzy..." a szkoda. Kolejny dzień został poświęcony twórczości Czesława Miłosza, spacer jego śladami odbywał się dla odmiany w deszczu "... jak miękko deszcz pada Na dachy tego miasta... " tak pisał poeta, na pewno będziemy dobrze pamiętać ten dzień. Mimo deszczowej aury ruszyliśmy śladami Miłosza przez Kraków, aż do miejsca jego pochówku w Krypcie Zasłużonych w klasztorze ojców Paulinów na Skałce w Krakowie. Zwiedziliśmy również wawel i muzeum w którym mogliśmy zobaczyć medal noblisty Wisławy Szymborskiej i wiele cennych nagród sławnych Polaków. Wycieczka odbyła się w bardzo miłej atmosferze, za co bardzo dziękujemy pani kierownik biblioteki publicznej w Zadzimiu oraz pracownikom. Wykonaliście kawał dobrej roboty. Dziękujemy za lekcję literackie w krakowskim plenerze i gratulujemy pomysłów na ciekawe projekty.

- Wycieczka rozpoczęła się od zwiedzania różnych miejsc związanych z życiem i twórczością Wisławy Szymborskiej. Odwiedziliśmy Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego. To miejsce jest szczególnie istotne dla miłośników literatury i poetki, ponieważ można tu zobaczyć jedno z najważniejszych wyróżnień w jej życiu – medal Nagrody Nobla. W trakcie spaceru mieliśmy również okazję zobaczyć wyjątkowy park oraz mural, które powstały z okazji setnej rocznicy urodzin Wisławy Szymborskiej. Park ten jest nie tylko miejscem wypoczynku, ale także pełnym symbolicznych elementów upamiętniających życie i twórczość poetki. Drzewa i krzewy zostały wyjątkowo dobrane, aby nawiązywać do różnorodności tematów poruszanych przez Szymborską w swoich wierszach – relacjonuje Renata Klimczak podkreślając, że najbardziej poruszył ją mural zatytułowany „Nic dwa razy się nie zdarza". - Mural ten stanowił wyjątkowy hołd dla Wisławy Szymborskiej oraz jej poetyckiego dziedzictwa. Wizualna interpretacja tego zdania, które jest tytułem jednego z najsłynniejszych wierszy Szymborskiej, była nie tylko artystyczną pracą, ale też głębokim wyrazem szacunku dla jej filozofii życia i przemyśleń na temat ludzkiej egzystencji. Był to z pewnością jeden z punktów, który pozostawił niezapomniane wrażenie na wszystkich uczestnikach wycieczki.

- W niedzielę udaliśmy się na spacer śladami Czesława Miłosza. Byliśmy w miejscach, które inspirowały poetę do tworzenia. Stare miasto, Planty i inne zakamarki tego urokliwego miasta były dla niego nie tylko otoczeniem, ale także źródłem myśli i refleksji. Ostatnim, ale niezwykle ważnym punktem naszego spaceru śladami Czesława Miłosza był cmentarz na Skałce, miejsce spoczynku tego wielkiego poety i myśliciela. Wycieczka śladami Szymborskiej i Miłosza była niesamowitą podróżą w świat literatury, historii i emocji. Polecam każdemu, kto chce poznać Kraków z innej perspektywy – zachęca Renata Klimczak.